Wednesday 4 December 2013

Double U

Assalamualaikum .

Entah . Sejak dua menjak ni aku terasa seakan emotional. Emo dengan tingkah laku yang kurang enak terhadap insan insan yang memandang enteng padanya . Padanya itu merujuk kepada Bahasa . Ya , Bahasa Melayu yang sedang kita tuturkan ini . Ya , yang sedang hangpaa baca ni . Ya , Bahasa Melayu bahasa lidah anda yang Melayu .

Aku faham sebab bahasa ni pulak banyak cabangnya . Ada loghat la , bahasa pasar la . Bahasa rojak la . Tapi entah , aku rasa mual nak tengok insan yang terlalu men'SMS' kan bahasa . Oh , I mean bahasa SMS . Aku tahu kita sekarang pasti semua akan bersms.
SHORT MESSAGING SYSTEM .

Tapi mohon untuk tidak busukkan bahasa , please .

Ya aku tahu kadang kita tengok bahasa yang campur atau namanya rojak lagi macam 'eeeuhh' . Sebab nampak macam kita ni tak setia la duk main campur campur bahasa masa cakap ataupun taip .
Tapi percayakah anda , bahasa indonesia , bahasa filipina , bahasa arab ada sikit sikit bunyi bahasa melayu ? Contoh paling jelas indon la kan , sebab kita boleh faham apa yang diorang cakap .

Aku ada post kat facebook hari tu :
Bahasa Jiwa Bangsa .
Haprak Bahasa . Maka Haprak la Jiwa hang .
Mohon sedar !

Hm , itu cuma opinion aku . Cumanya , moyang moyang kita dulu yang bijak mengatur ayat sehingga tercetuslah pepatah yang comel , kena sebijik dekat lubang hidung ! Haaa , amik kau .

Oh lupa lupa . Berkenaan tajuk ya . Kenapa aku cakap double u . Aku rasa semua dah faham kot yang aku sebut tu sebenarnya huruf W ehehehe .

Hm , the problem is now huruf w itu digunakan secara berleluasa dalam menulis di sms whatssap wechat mahupun facebook .
Terlalu ramai orang tulis 'jew' , 'kew' , dan lagi lagi lain . Aku sebagai pembaca merasakan orang yang tulis tu gedik . Gedik . Gedik . Gedikk nak maaa . Haaa , jangan disambung tiii tu . Haha .

Kenapa nak gedik dalam menulis . Kenapa ? Even tak sesuai pun dengan hang weh . Pernah tertengok seorang guru pun menulis begitu . Tapi mengapaaaa ? Arrggh !

Ya , aku tahu hak menulis hak masing masing . Tapi apa salahnya kalau tulis tu penuh ? Biar jelas dibaca . Mean penuh tu takdala tersingkat singkat sangat perkataan , sampai bila dibaca tu . Tak paham wehhhhh !

Dan berkenaan cara penulisan yang ada lebih huruf banyak banyak kat belakang tu contohh : wehhhh , arhhhhh , heyyyy , hmmm . Dan lain lain , itu pun gedik je sebenarnya , tapi dia lebih kepada nak intonasi kan sebutan tu sebenarnya . Selalunya kan kalau orang baca kan kena berintonasi . Tu yang tambah huruf lebih lebih tu bagi harakat panjangg sikit . Heheh .

Tapi yang tulis w kat belakang tu . Jelass gila kegedikan terserlah . Sumpahh gedik ! Salah ke nak gedik ? Eh tak salah teruskanlah kegedikan tu . Teruskan , tahniah -..-'
Sebenarnya my point kat sini is , Gunakanlah Bahasa Sebaiknya .

Alhamdulillah kebanyakan kini dah ramai yang kalau update status di facebook tu , tulis dengan penuh sekali . Tak tinggal satu huruf pun . Cuma , masih ada la yang segelintir . Aku dulu pun macam tu sebenarnya . Dan bila baca balik komen komen dulu , status status dulu , serius rasa nak muntah . Meluat gila dengan bahasa gedik terserlah tu . Tambah dengan perkataan yang short gila gila tu . Skirt cina tak short macam tu , hehe .

Lastly aku mohon ampun andai post ini mengguris jiwa anda . Ya , aku tahu , nak ubah orang kita kena ubah diri kita dulu . Di facebook mungkin aku dah ubah . Tapi disini tak kot . Hehe sebab aku lebih suka pembacaan ini Tak terlalu Skematik letronik . Haha mean that lurussss je . Sebab ia datang dari hati kan , so segala nada nada yang ada tu semua dari hati .
Err , paham kan ? Kekeke .lol

Sebenarnya aku rindu nak belajar Bahasa Melayu lagi . Hm , sejak masuk uni  ni , dah lama tak belajar , cuma aplikasi apa yang dah belajar dulu je . Sebab aku pernah bercita cita nak jadi Munsyi sebenarnya , setelah mengetahui ayah kawan aku ada yang jadi Munsyi [Pakar Bahasa] . Hehe . Tapi katanya nanti di uia gombak ada kena belajar BM balik . So , hope ada laa :D

Okaylah . My last advice , mohon guna Bahasa Melayu yang betul . Kurangkan sedikit singkat kan perkataan . Kalau boleh tak payah singkat langsung . :D
KEEP SMILING XD !

No comments:

Post a Comment