Thursday 14 November 2013

Janji .

Assalamualaikum .



Satu perkataan . Satu nada . Satu nafas sahaja untuk menyebutnya , tapi membawa seribu satu makna . Bukan apa , tapi aku yakin sangat semuaaa orang pernah alami perkataan ini . Tipu ahh kan , tak pernah .
Anyway , macam aku cakap tadi , hmm , siapa siapa pun boleh describe anything untuk that word . Dependd la kan . Sebab dia ada seribu satu maksud wehh .

Hmm , hari tu aku ada post di facebook tentang janji . Aku cakap ;

Janji . Janji tinggal janji .
Tolong . Aku tak mahu itu . Mohon .

Hmm , in your opinion kan , siapa suka janji tinggal janji ? Siapa suka janji yang tak dikotakan ? Siapa suka janji tidak ditepati . Siapa ? Okay aku respect kalau wujud orang itu . Serius aku tabikk ! Tapi itulah , setakat ini aku tak jumpa lagi . Orang itu .


Ramai aku jumpa , orang yang Buat itu . Yaa , apa yang aku sebut tulah . Aku malas la nak bagi contoh kan , sebab aku yakin ramai orang alami nya . Semua ah ada pengalaman sendiri . Dan tipu jugak lah kot kalau aku cakap aku tak pernah tak mungkiri janji . Dah sebab mungkin aku seorang manusia . Aku Pendosa . Tak pernah tak buat silap . Hmmmm ,

Jadi aku disini sebenarnya , nak lah ajak kan semuaaaa orang agar kita mahu mengubah diri kitaa . Serius , aku rasa tak ramai la orang suka kawan dengan kita kalau kita ada sifat itu . Okay aku bagi contoh .

Katalah kan janji dengan dia nak datang jam sekian sekian , tapi tak datang pun jam tu . Tapi kita patut khusnuzon * bersangka baik * . Hmm , mungkin dia lambat sikit . Tapi dah kalau dia tak datang langsung kan . Pastu tak mesejj pulak bagitau ape ke , pastu esok jumpa tanya kenapa tak datang , jawab macam tak bersalah . Rasa sakit hati tak ?

Tapi harap lah tak bergaduh kan korang berdua tuu . Haha . Kita kalau dalam situasi macam tuu , aku kasi tips sikit . Terus chill je . Teruskan khusnuzon . Jangan cepat marah . Okayy ? Hehe .


Satu lagi kes , jangan ingat kita berjanji kalau kita hanya sebut perkataan JANJI tu . Kalau kita tak sebut pun , tapi kita macam menaruh harapan dalam ayat kita tu , dia sebenarnya dah klon JANJI !

Jadi , watch your word okay :D !

Satu nasihat aku , dalam kita berkata kata , aku rasa it is better untuk kita sertakan perkataan IN SHAA ALLAH dalam percakapan kita yang macam menjurus ke arah Janji . Dah maksud InShaa Allah tu sendiri maksudnya DENGAN IZIN ALLAH . Jadi , kita memang tak boleh nak buat apa lah kan , kalau Allah tak izinkan , kan ?

Dalam surah AlKahfi ayat 23 hingga 24 , Allah ada berfirman yang bermaksud :

"Dan janganlah engkau berkata terhadap sesuatu (yang hendak dikerjakan), Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu , kemudian nanti . Melainkan ,
(Hendaklah disertakan dengan berkata) :Insyaa Allah ."

Diriwayatkan ayat ini turun sebagai pelajaran kepada Nabi Muhammad ; Allah mengingatkan bagaimana Nabi lupa menyebut Insyaa Allah haruslah segera menyebutkannya kemudian .

Okay faham kann ? Haaa . Jadi sama samalah kita ambik part dan berubah okayy ? Hee.

'Janji ada banyak jenis . Janji melayu , janji cina , janji india . Mana satu ?' -Izzat Irfan.

Haha . Itu pendapat salah seorang dari kawan aku . Aku harap kita semua jadi penjanji yang baik . Jangan sampai orang dah anggap kita suka langgar janji , sampai kita digelar Penjanji Capati . Kekeke .

Done . keep Smiling XD !

No comments:

Post a Comment