Monday 24 December 2012

wakaka ! aku dah jadi WORKER ! :)

ASSALAMUALAIKUM ,
 sekali lagi , wakakaka ! dengan tak semena mena nye , setelah 5 bulan duk cakap bende yang same je akhirnya aku berjaya  jugak jadi :

                                  THE CITIZEN OF SHAH ALAM !

Hum ,memang beersyukur sangat sebab dah jadi ape yang nak . kau tahu ape aku buat kat sane ? merantau bagai nie , jauh dari familyy nie satu je tujuan aku iaitu BEKERJA ! haa , macam tak percaya jekan boleh jadi pekerja ? hum ,yelahh mula mula uh ingatkan main main je cakap kat umi yang :

" umi , bolehh tak kalu nak keje kat cekdah(mak sedara) nanty after spm ? kat selangor uhh ? "

tapi skrang everything dah jadi reality ! haha ! so ,ak nak storyy lah sikit pasal kerja merja aku tu , haih .

HUM , MY FIRST DAY AS A WORKER !

PADA HARI SABTU 22 disember 2012 ,pagi tu di rumahh sedara , bangun je subuh terus mandi then solat . siap siap pakai jeans n t shirt nak pergi kerja lahh nie ,, pastu sedara tanye

' hai awal bangun iwan . tak sabar nak kerja ke ? '

 aku senyum jelahh padahal hati aku dah melonjak riang nak mampuss ! yelahh kan , kau tahu , berhari hari aku cari kerja kat TEMERLOH uh dengan neat nak keje situ dululahh pastu datang sini ,tup tup tak dapat . takpelahh , membe dapat dekat kedai kawan dye tapi nak sorang jelah . so aku amik keputusan nak kerja secepatnya di kedai cekdahh. tapi ,membe skang keje dekat COWBOY , nanty dekat THE STORE plakk .

 ehh , takpelah cerita tu , so sambung balik .
aku pun turunlah kedai kat bawah umah je , tapi mewahh woo . hum ,angkat meja , sapu sapu skit ., pastu tak tahu dah nak buat ape . cekdahh pun suruh la makan . makan makan sambil tengok ade custmer lah datang ,. anak anak cekdah pun layanlahh . haha . lame jugaklahh aku tunggu , sampailahh aku ingat cekdah cakap :
'iwan . esok gi kerja nan abg amir . stat pukul sepuluh balik pukul lima .'

ha ? pukul sepuluh ? jam di dinding dikerling . baru pukul lapan . takpelahh . duk jelah situ bace bace majalahhh.

pukul sepuluh gitu , abg amir turun n kiteorg pun pergilah restoren uh . kau tahu , mak sedara aku nie ade sepuluh cawangan RESTOREN A HASSAN AYAM KAMPUNG kat area area selangr and kl je lahh.
wahh !
 sampai je kat situ ., berdebar tengokk

                           RESTOREN TUAN FARIDAH AYAM KAMPUNG

dah ade customer . haha , dalam keta tadi dah cakap da kat abg amir ;

  nanty abg amir ajarlah say nak wat ape ye . arah je , saya ikut . hehe ...'

masuk kedai , sume WORKER  dye pandang pelik pada aku , sape lahh aku nie kan ..hum,
duduk nan abg amir , cabut tangkai cili . HAA ! TU FIRST JOB AKU BUAT! hehe..
dalam dalam tu ,abg amir kenalkan lah aku kepada lain lain katenye sepupu dye . tengah tengah duduk cabut cili tu ,abg amir suruh aku pergi tanya customer yag baru datang uh ,nak ape . aku pun menggelabah laa , lastlast terus cakap malas . haha ! jujur , *mane aku reti wehh !

then aku pun buatlah kerja laen laen . angkat pinggan cawan , lap meja . tapi serius aku malu lagi nak amikk order ,!haha , not my taste :)!takpelahh . aku pun masuk dapur n dapat satu rencana ! jumpa abg amir and..

"abg amir , boleh tak saya nak basuh pinggan je kat belakang ?tengok takde orang pun''
"umm , dah ade orang lahh .tapi kalu nak jugak , iwan basuhh cawan je .''
''okayy ! *senyuman melebar*''

so, bermulalah kerja aku . seronok jugakk dapat duduk dapur nie .wakaka ! sebenarnye maleh tayang muka kat depan uhh ,,haha ~ sambil sambil uh worker lain uh tegur tegurlah dan aku kenalkan diri dengan nama
                                                      IWAN .
tak tahu nape , kaku betul mulut aku .tak banyak pun cakap . malu mungkin . tapi aku bukan pemalu sebenarnya , haha !tak bese agi lahh , sabalahh ,
abg amir balik pukul 230ptg n aku kene balik dengan sorang nie namanye LI . hum ,tah lah aku bolehh kamcing ke takk .

memang ramai customer ,tapi aku tak amik pun order , semua kerja aku dah wt , KECUALI amik order . tak reti , seyes! padahal dalam FACEBOOOK beria post ;

WELCOME TO RESTOREN A HASSAN AYAM KAMPUNG , RESTOREN YANG MENYEDIAKAN PELBAGAI JENIS MAKANAN YANG PASTINYA TIDAK MENGECEWAKAN SELERA ANDA . BOLEH SYA AMBIL PESANAN ?

haha ! saje je beria , tapi sampai sane lidah terkeli bibir membisu !
serius aku cakap . memang aku banyak dudk saje tak tahu nak wat ape . yelahhkan first day . harap harap hari hari ada improvement ! hehe ~

aku lebih banyak cakap sorang dari dengan worker laen , cakap dengan cermin dari custmer, last last aku lari sekejap dari restoren tu and berjalan jalan di sekitar tu . mane orang perasan kan aku tak pakai pun kostum kdai tu an dorang sume bizi .
setiap detik tengok jam bilelahh nak PUKUL LIMA nie ? haha ..
akhirnya aku balik jugak pukul lima uh . tapi aku suka best segmen kemas mengemas nie , mase nak tutup kedaii kan . hhaha ,.sapu sampah ,angkat kusi atas meja .kihkihkih.!

ANYWAY , hari tu tak lahh penat sangat  yelahh tak banyak wat keje kan . hari kedua ,aku semakin sebuk , hari ketiga aku dah oke LAH sikit .. hahau!

PAPE UN , aku serius kate ,aku kerja uh untuk EXPERIENCE ! n aku dah pun dapat walau baru 3 hari bekerja . income uh aku letak nombor dua . aku pun tak tahu berapa gaji dye ,, tapi lepas ne , after dah tak kerja kat sini after result ,aku cari kdai aku nak tgk GAJI dye ,,hahaha !

alhamdulillah , gaji pertama aku . tak payah kira lah not tu , hehe
harap harap aku bisa jadi PEKERJA YANG HEBAT nanty ! yeah !
SMILE n.. CHEESE ! ;)


3 comments: