Thursday 14 November 2013

Sushi dan Aku dan Sushi :p PART 2

Assalamualaikum .

Haha . First time ada sambungan . Yela , aku ni kalau cerita , nak detail betul . Ni pun ada cut cut sikit tau . Kalau takk . Haa , tak muat blog ni wakaka !

Okay okay sambung :)

Jadi malam tu before aku tidur , tiba tiba aku terbayangkan BISNES SUSHI ! Haha amik kau . Punya lah tinggi cita cita . Aku berangan buat bisnes kecik kecik dulu , letak kat makcik makcik jual kuih . Kalau terkenal sikit area Tj tu , nak bukak stall sendiri . Then jadi famous sekitar Tj . Then , nak bukak kedai pastu terkenal masuk tv . Wakakakaka ! Gila berangan aku . Haha . Kalau boleh nak jadi la macam HotBurger tu , dah famous dah dia . Hmmm .

Rasulullah pernah bersabda ;

90 peratus daripada punca rezeki itu adalah daripada perniagaan ".*maaf tak ingat riwayat . hehe :( *

Esoknyaa , aku pun start la buat projek . Pergi beli bahan , buat testing 3kali hari tu . Alhamdulillah , semua menjadi .  So aku utarakan lah idea aku pada kawan aku dan family aku . Yee , idea nak buat bisnes tu .
Overall semua menghalang la . Sebab mahal umi aku kata nak keluarkan modal tu . Tapi aku nak test test je , memandangkan aku duk bosan bosan kat rumah tukan . Cuti sem 2 bulan , kerja tak cari lagi , memang bosan laaa . Haha . Tapi umi aku support je aku ha .

Aku gi la survey makcik makcik nak mintak izin tumpang kuih kat tempat makcik kan . Alhamdulillah makcik bagi peluang . Aku hapee lagi , start la projek . Hantar Sushi kat makcik tengahari . Pagi aku mintak adik kawan aku tolong jual lat sekolah dia .

Alhamdulillah , hari pertama bisnes memberansangkan . Kat makcik laku 8 bungkus . Kat adik kawan aku tu , habis . Hehe . Dah memang budak budak baya aku gemar makan menda macam tu compare makcik makcik kan ? Hehe.

kat makcik . dua singgit dua singgit ! haha :)
Start hari khamis minggu lepas , sampaila selasa minggu ni . Tempoh tu je aku bertahan jadi businessman of Sushi . Haha . Alhamdulillah , feed back diterima sepanjang tu positif . Dekat adik kawan aku tu hari hari habis . Kat makcik tu , macam tu je la . Isnin tu , Sushi aku habis seringgit je . Haha . Tapi aku tak putus asa . Alhamdulillah , esokknya habiss you allz ! Kekeke . Then aku stop berniaga atas alasan alasan tertentu . Hihi :)

'Sesungguhnya Allah bersama orang orang yang sabar .' [Al Anfal :46]

Aku bersyukur sebab Allah bagi aku peluang jadi peniaga buat seketika . Lepas nI , aku kena cari kerja sebenarnya , untuk isi masa cuti sem yang panjangggg sangat ni . Huh -.-

Tiba tiba akak aku tanya ;
" hah , yang kau nak bagi cikgu tu sushi tu , dah bagi belum ? "

Errk . Haha belumm wehh ! :D
Nanti kalau ada masa buat saya bagi yee cikgu !

Keep Smiling XD !
 

No comments:

Post a Comment