Wednesday 13 November 2013

Sushi dan Aku dan Sushi :p

Assalamualaikum . 

second time , berjaya !
Hm . Nak kata kawan karib tu tak jugak . Nak kata musuh lagi lah tak . Tapi tulah , aku sangat minat dia . Namun tak tahula dia minat aku ke tak . Haha .

Sebenarnya , aku nak cerita kisah aku ni . Hihi . Okay aku straight forward ea .

Macam ni , aku ni sebenarnya minat dengan Sushi ni . Sebab apa ? Dipendekkan cerita ,  Memandangkan aku dulu seorang student yang belajar subjek Bahasa Jepun , jadi aku dapat peluang untuk menyertai Hari Kebudayaan Bahasa Jepun . Haa, dalam tulah aku ada belajar cara cara membuat Sushi . Jadi start dari hari tula ,aku macam suka makan Sushi , walau sebenarnya susah untuk aku makan Sushi ni sebab harganya yang mahal , tapi aku suka je . Rasa macam unik dapat makan makanan Jepun . Hehe :p

Dan tiba tiba hari tu , masa aku jalan jalan dengan member dekat Mall , aku nampak ada sale 70 % jual set sushi . Jadi 20 hinggit jee . Terus rasa nak beli , tapi nak buat apa kan . Haha . Tiba tiba kawan aku suggest ajak buat Sushi. Kebetulan kat rumah dia ada Bamboo Sushi yang untuk gulung Sushi tu , jadi aku pun cam semangat la kan . Haha . Cuma dengan syarat kena jumpa Seaweed *rumpai laut*  dulu , baru boleh buat . Haa . Jadi kami pun pergilah Hypermarket kat situ dengan meninggalkan set Sushi di situ . Haha sengal !

Tapi kitorang tak jumpa pulak . Takpela , nak try cari kat market lain pulak . Then , Kami continue jalan jalan dalam Mall tu . Hehe .

Nakk katanya , kamI jumpa lah Seaweed tu , tapi bukan yang biasa makan . Oh lupa , aku ni selalu jugak makan seaweed snek tu tau . Sedapp . Halal okay . Haha . Seaweed yang kami jumpa ni , bukan seaweed yang biasa makan tu , tapi untuk buat sup . Entahla , aku pun baru jumpa seaweed macam tu , haha . Tapi takpelah , kami beli jelah . Then barulah boleh beli bahan bahan yang lain . Sosej , beras pulut . Aku tak tahu sebenarnya guna beras apa , aku try la kan beli beras pulut . Siap tanya makcik makcik dalam market tu , 

"Makcik , beras pulut ni boleh tak guna buat sushi ? "
"Eh , makcik tak tahu . "
" hehe . Tapi dia macam melekit la kan . Macam boleh guna lah kan ? "
"Haah . Memang melekit pun nanti beras tu . Tapi tak taulah boleh ke tak . Sorry ye dik ".
"Oh okay . Terima kasih ya , makcik *senyum malu*"

snek sushi :) halal okay !
Balik balik rumah tu semangat la kan nak buat . Haha . Tanya umi boleh tak guna beras pulut ni , then kakak kata ; 

"Eh , kau tengok google tak before belI semuaaa ni ? " 

Hadoiii . Haah laaaa . Lupa tengok Mr.Google ! Adoi . Haha . Kan dah tersalah beli . Mana guna beras pulut dikk oI . Haha . Mujor mak member nak guna , then jual la ke dia . Dapat duit balik . Kekeke .
Buat buat , tak jadi . Tengok Google la ni . Hihi . Memang tak boleh guna Seaweed buat sup tu . Tapi tetap bertekad nak cuba lagi esokk nya . Guna seaweed snek tu . 
Aku pegang ; PRACTICE MAKES PERFECT ! Haha . 

sushi first time tak jadi :p
Alhamdulillah , kalI kedua menjadi . So , niat nak bagi la dekat cikgu bekas Mentor dulu memandangkan  beliau duduk dekat je dengan rumah aku . Tapi malangnya , dah habis dibaham adik beradik wa family . Haha ! Buat lagi la esok jawabnya .
Malam tu before tidur kann , haaaaaaaa .
--------BERSAMBUNG . kekeke , panjang sangat :p ! --------
Keep Smiling XD

No comments:

Post a Comment